Wat Werkt Op School
Werken aan opbrengsten, met behulp van een krachtige systematiek
In het onderwijs is de laatste jaren steeds meer aandacht voor opbrengstgericht werken. Hierbij volgen en verbeteren leraren de vorderingen van leerlingen systematisch. Scholen werken voortdurend aan het steeds verder verbeteren van hun onderwijs; ze zijn dat zelfs wettelijk verplicht. In de maatregelen van het actieplan ‘Basis voor presteren’ ligt de nadruk op taal en rekenen. Een goede beheersing van de basisvaardigheden is een noodzakelijke basisvoorwaarde voor alles wat een kind leert op de basisschool en in het vervolg van zijn schoolloopbaan. Maar is kennis op het gebied van taal en rekenen het meest belangrijke om tot goede leerresultaten te komen?
Direct aan de slag
De systematiek van de Amerikaanse onderwijswetenschapper Robert Marzano biedt een arsenaal aan theorieën, inhoud en werkvormen om direct aan de slag te gaan met het (verder) verhogen van de kwaliteit van het onderwijs op iedere school. Het geeft concreet antwoord op de volgende vragen:
•Wat maakt een school een goede school?
•Wat maakt een leraar een goede leraar?
•Wat maakt een les een goede les?
De kwaliteit van vakmanschap van leraren staat hierbij centraal. Uit vele onderzoeken is immers gebleken dat vakmanschap van leraren twee keer meer invloed heeft op de leerresultaten van leerlingen dan het effect van een school. Waar ligt dan de sleutel voor succes?
Bij de leraar!