Uitgangspunten
Onderwijsbehoeften
De missie, visie en waarden betekenen voor het onderwijs op ‘t Einder dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en zichzelf mogen zijn. In een omgeving waarbinnen veel aandacht is voor een goede relatie tussen leerlingen, ouders en medewerkers. In dit kader zijn we alert op pestgedrag en nemen adequate maatregelen bij het signaleren daarvan. We belonen positief gedrag en zien het maken van fouten als aanleiding om te leren. Gevolg voor het onderwijs is dat er aandacht is voor: zelfverantwoordelijk en coöperatief leren, ontplooien van eigen initiatief, differentiatie en omgang met verschillen. Dit betekent (binnen grenzen) onderwijs op maat, uitgaan en accepteren van de verschillen tussen de leerlingen en het waarderen daarvan.
Leren gebeurt in contact en relatie met de omgeving. Dit kan bijvoorbeeld binnen concepten coöperatief leren, tutor leren en adaptief onderwijs.
We zien betrokkenheid als voorwaarde voor het leren. Het leren gebeurt in betekenisvolle situaties die werkelijkheidsnabij zijn. We gaan daarbij uit van de interesses van kinderen en werken daarbij ontwikkelingsgericht. Door kinderen te leren reflecteren en te laten reflecteren, naar aanleiding van het werk en de werkprocessen wordt de betrokkenheid vergroot. Ons uitgangspunt is steeds dat kinderen nieuw verworven kennis kunnen toepassen in nieuwe situaties.
Met het begeleiden van kinderen in hun ontwikkeling hebben we een duidelijk doel voor ogen. Indien nodig wordt er actief gebruik gemaakt van de expertise van externen om die ontwikkeling te bevorderen. Vanuit een groot verantwoordelijkheidsgevoel communiceren we zorgvuldig met alle partijen over het verlenen van de juiste zorg, de ontwikkeling van het kind en het verzorgen van kwalitatief goed onderwijs.