Enthousiaste en betrokken ouders gezocht!

Beste ouders,

Wil je graag iets betekenen voor andere ouders in de regio? Heb je ervaring opgedaan op het gebied van passend onderwijs? Ben je thuis in sociale media? Als het antwoord op één van deze vragen ja is, ben je van harte welkom bij onze werkgroep om het oudersteunpunt verder uit te breiden en op de kaart zetten.

Wat is het oudersteunpunt?
Het oudersteunpunt is een digitale vraagbaak opgezet door en voor ouders uit de regio. Via dit onafhankelijk steunpunt kunnen ouders hun vragen stellen rondom onderwijs, opvoeding en opvang. In januari is de website van het oudersteunpunt gelanceerd: www.oudersteunpunt-swv.nl We zijn hier trots op en hebben nog vele ambities om dit steunpunt verder uit te bouwen. De belangrijkste drie doelen van het oudersteunpunt zijn:
- het informeren van ouders
- ouders ondersteunen bij vragen en problemen op het gebied van onderwijs, opvoeding en opvang
- signaleren welke ervaringen ouders hebben met passend onderwijs en waar ze behoefte aan hebben.

Wie zoeken we?
We zijn op zoek naar enthousiaste en betrokken ouders die ook op de langere termijn een rol willen gaan vervullen in het beheren van het oudersteunpunt. Alle ouders die een kind op een basisschool binnen het SWV Helmond-Peelland PO hebben, zijn welkom om hun steentje bij te dragen.

Wat ga je doen?
Om een indruk te krijgen van de mogelijke taken en tijdsinvestering, zie hier onderstaand.

Ben je enthousiast of heb je behoefte aan meer informatie? Stuur ons dan uiterlijk 17 juni een reactie.

We zien jullie reactie erg graag tegemoet,

Met vriendelijke groet,
de werkgroep oudersteunpunt oudersteunpunt@swv-peellandpo.nl

Activiteiten OSP verdeeld over het jaar

De website en de mail worden 2 x per week gecheckt op nieuwe berichten. Antwoorden worden binnen drie werkdagen gegeven en opgenomen op de website. Activiteiten worden opgenomen op de website, de socials en de Nieuwsbrief. Onderwerpen die zijn aangedragen door ouders worden steeds genoteerd zodat aan het eind van het schooljaar duidelijk is waar er specifiek vragen over zijn gesteld.

De socials
De socials worden 2 x er week (maandag en donderdag gecheckt op nieuwe berichten. 1 x per 3 weken wordt een post geplaatst. Als er niets te melden is melden we “de vraag van de week". (vraag en antwoord van de website) gepubliceerd op de socials. Dit doen we vooral om actief te blijven en om snel ‘op te poppen',
Reacties op vragen binnen 3 werkdagen (met uitzondering van de schoolvakanties)

Nieuwsbrief verschijnt 6 keer per jaar. De berichten uit de Nieuwsbrief van het SWV worden gefilterd en alleen berichten die voor ouders interessant zijn worden opgenomen.

Activiteiten Jaarlijks worden er 3 avonden georganiseerd door het Oudersteunpunt: eind september en eind maart. Daarnaast geeft het oudersteunpunt ruimte aan derden om hun oudergerichte activiteiten door te geven via de website en overige kanalen.

Op de pagina “BEHEER’ wordt de jaarkalender opgenomen waarop alle activiteiten m.b.t. het OSP in kleur staan vermeld.

Tijdinvestering per onderdeel: (inschatting)

Voorzitterschap werkgroep:    40 uur per jaar
Website en Mail:       2 x 20 minuten per week: 30 uur per jaar