De scholen zijn weer begonnen!

De scholen beginnen maandag 19 augustus weer en dus is er weer meer verkeer op de weg. Met de campagne ‘De scholen zijn weer begonnen’ wordt volwassenen gevraagd rekening te houden met kinderen die na een lange vakantieperiode weer het verkeer in gaan.

Daarom is het belangrijk om vooral nu scherp te zijn op kinderen in het verkeer. Direct na de zomervakantie vallen er onder fietsende scholieren helaas bijna twee keer zo veel verkeersslachtoffers als in de rest van het jaar. De insteek van de campagne is dit aantal terug te dringen. De meeste ongevallen betreffen ongevallen tussen fietsers en auto’s.

Tips voor ouders
‘t Einder en Veilig Verkeer Nederland vragen ouders en andere verkeersdeelnemers een steentje bij te dragen aan de verkeersveiligheid en komen met de volgende tips.
Door de telefoon buiten bereik op te bergen kom je niet in de verleiding een bericht te checken of een telefoontje op te nemen. Ook helpt het als je kinderen vaker te voet of op de fiets naar school brengt.
Automobilisten wordt aangeraden kruispunten langzamer te naderen, kinderen met veilige afstand en snelheid in te halen en bedacht te zijn op onverwachte acties van kinderen.. Als automobilist kan je extra rekening houden met schoolgaande jeugd door zelf op tijd te vertrekken en daardoor minder snel en gehaast te rijden.